Köztudott, hogy a borral foglalkozó gazdának, aki borát okszerűen akarja készíteni és kezelni, annak ismernie kell a bor kémiai összetételét, az érésnél és kezelésnél mutatkozó változásokat. A szőlő és a bor objektív átvétele, minősítése, a technológia irányítása, a borok előállítása csak széles körű borászati kémiai vizsgálatokkal biztosítható. A borok minőségével szemben támasztott nagyobb igények kielégítése csak a bor összetételének és kémiájának fokozottabb ismeretével érhető el.

A borászat nagyságrendjéhez mért laborháttér elengedhetetlen. Nagyobb üzemeknek saját laboratóriumuk van, kisebbek megfelelő vizsgálóhelyekre hordják el mintáikat az eredmények megállapítására.

És mi van a hobbiborászokkal, mint én? Én is felismertem és tudatosan alkalmazom a laborhátteret a borászkodásomban, belátva, hogy a párezer forintos évi kiadás, az eredmények fényében, elhanyagolhatónak mondható. Az analízis tükrében azonnali beavatkozást lehet tenni, legtöbbször jó végeredményt produkálva. Én a laboráltatást most már ütemezetten, általában az újbor életében történt alapvető pinceműveletek elvégzését követően szoktam megejteni. Ezek a műveletek az első fejtés, alapkénezés, hozzájön természetesen a bor megfelelő kierjedése és utána tisztulása.

Már több labort is kipróbáltam, ám az utóbbi időben egy közeli nagyváros szakértelménél maradtam, ahová a napokban el is vittem a 2009-es szüret borait, amely vizsgálat során az alábbi eredmények születtek.

 

Kékfrankos rozé

  • Szabad-|összkén: 50|96 mg/l
  • Titrálható sav: 5,5 g/l
  • Alkoholtartalom: 12,87 tf%

 

Zweigelt

  • Szabad-|összkén: 32|70 mg/l
  • Titrálható sav: 5,6 g/l
  • Alkoholtartalom: 14,38 tf%

 

Kékfrankos

  • Szabad-|összkén: 12|70 mg/l
  • Titrálható sav: 6,3 g/l
  • Alkoholtartalom: 14,02 tf%
  • Illósav tartalom: 0,24 g/l

 

Vegyes fehér

  • Szabad-|összkén: 64|136 mg/l
  • Titrálható sav: 4,5 g/l
  • Alkoholtartalom: 13,39 tf%

 

Olasz rizling

  • Szabad-|összkén: 26|114 mg/l
  • Titrálható sav: 5,0 g/l
  • Alkoholtartalom: 14,11 tf%
  • Maradék cukor: 2,5 g/l

 

Az eredmények között 2 "extra" is található. A Kékfrankosnál nézettem az illót, mert egy hozzáértő a legutóbbi kóstoláskor mondta, hogy figyeljek rá, gond lehet. Szerencsére, nagyon is belefér az eredmény az 1,0 g/l határba. Az Olasz rizlinget pedig nézettem maradék cukorra, mert többek is állították, hogy van benne. Én ellentétes véleménnyel voltam és végig azt állítottam, hogy a 21,5 MM°-ból származó magas alkohol ad édes érzetet. Igazam lett, a 2,5 g/l maradékcukor azt jelenti, hogy a tétel szárazra kierjedt.

 

Összegzés

  • Savak: hát igen, a legkényesebb téma az eredmények ismeretében. Jövőre előrébb kell hoznom a szüretet, ha változtatni szeretnék a mostani alacsony savszinteken. A rozé esetében az 5,5 és a Zweigelt esetében az 5,6 alsó határeset, javítás meggondolandó. A vegyes fehérnél a 4,5 és az Olasz esetében az 5,0 viszont a kívánatos alatti, sajnos, szerintem beavatkozást igényel. Megjegyzem, hogy az átvételkor hozzátette a szakértő az eredményeimhez, hogy a tavalyi borok esetében tíz gazdából kilencnél gond van a savakkal. Ez az évjárat ilyen volt.
  • Alkohol: tökéletesen harmóniában az alacsony savakkal. Láthatóan alkohol-hangsúlyosak a boraim. Megerősítem, hogy gondolkozom a szüret előrébb hozásán...
  • Kén: szinte tökéletes munkát végeztem a borfajták szerinti differenciált mértékű alapkénezéssel. :-) A korábbi évek adatai alapján ugyanis elég jól ki tudtam számolni, hogy ez vagy az a bor mennyi ként köt le, és így hogy alakul a szabadkén mennyiség. Végignézve a Kékfrankosnál a 12 picit kevés, 30-ra beállítom. A vegyes fehérnél a 64 picit magas, de hordós tétel, egy hónap alatt az OBI-szint alá fog esni a lekötődés következtében, véleményem szerint. Az Olasznál a 26 is picit csak, de kevés. Hordóban van, így 50 a cél... Az összkén bőségesen megfelel mindegyiknél a határoknak.

 

Kommentár kéretik!!!

A bejegyzés trackback címe:

https://birtokszuletik.blog.hu/api/trackback/id/tr951790567

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása