2010. március 6-án a szlovákiai Marcelházán részt vettem a 6. községi borversenyen. A kapcsolat borrendi ismeretséggel kezdődött, korábban egy kisebb, majd egy nagyobb létszámú csapattal is ellátogattam már a marcelházi borbarátokhoz. Ezt a meghívást az Adonyban töltött 2 napos látogatásukkal viszonozták 2009 márciusában. A borversenyen először vettem részt és őszinte elismeréssel kell szólnom a rendezésről.

 

A versenyről

A 6. községi borverseny immár jóval kinőtte a nevében szereplő községi határokat, a felvidéki Marcelháza tágabb körzetéből is szép számmal neveztek a gazdák. Az idei versenyre mintegy 340 minta érkezett be, melyet hat, egyenként háromfős zsűri értékelt. A zsűritagok jellemzően magyarországi borrendek borlovagjai voltak. A helyszín a marcelházi kultúrház volt, ahol a bírálat a színpadon folyt, az érdeklődő gazdák pedig a nézőtéren kísérhették figyelemmel az ítészek munkáját. A bírálóbizottság elnöke a móri illetőségű Friedl Edina, a Brindisi Szent Lőrinc Borrend Udvarhölgye volt.

 

A mi bizottságunk, a 3-as számú éppen a színpad elejére, premier plánba került. 58 bormintát kínáltak fel, melynek fele Olasz rizling volt, úgyhogy minden adott volt egy kellemes délután eltöltéséhez. :-) A rizlingek közül 3 volt, ami aranyat érdemelt, nekem egy tetszett igazán. Ezek után kaptunk néhány Sauvignon blanc-t, Chardonnay-t, melyekről inkább nem is ejtenék szót, az utóbbiak tényleg gyengére sikeredtek. Kaptunk egy minta Sárga muskotályt, ami száraz volt és gyönyörűen hozta a fajtajelleget. Majd egy-két kevéssé ismert szőlőfajta jött, mint például Egri csillagok, melyből az egyik igen megnyerte tetszésemet. Összességében olyan 8 minta körüli kapott aranyérmet nálunk.

Bírálóbizottsági társaim voltak:

Nyergesi Rezső, Vinum Ister Granum Regionis Borlovagrend, Esztergom Nagymestere, bizottsági elnök

Kökény Benő, Kökény és Fia Családi Borászat, Cegléd tulajdonosa, bizottsági tag

Még egy sztorit elmondok a versenyről. Az Olasz rizling borok között jött egy igazán szép bor, amire mindegyőnk elégedetten csettintett: micsoda szép Sauvignon blanc! Igen, nem tévedés, tipikus fajtajelleget hozott: bodzás jegyek, gyönyörű illatos, zamatos, ugyanakkor savas, kemény karakterű, kis fűízzel, ahogy kell. Kökény Benő Sauvignon fajélesztőre gondolt, amivel a rizlinget beoltották, de aztán megegyeztünk, hogy ennyire nem lehet a fajélesztőtől fajtajelleges. Minden esetre, mivel nem rizling jegyei voltak, így le kellett pontoznunk, de megjelöltük. Aztán a bírálat végén visszakértük a tételt és a szervezőkkel konzultálva felhívattuk a gazdát, aki, mint kiderült, az egyik helyi borlovag. Azt a választ tudta adni, hogy a szőlő egy új telepítés szűztermése és Olasz rizlingnek vette magát az oltványt. Megnyugtattuk, hogy ebből a Sauvignon blanc szőlőből gyönyörű borokat tud majd készíteni a következő évtizedekben! :-) Végül aranyéremmel jutalmaztuk a bort, mert megérdemelte.

Az eredményhirdetésre kb. 250 fő jött össze, én csak ámultam:

 

A versenyen indult boraimról

A marcelházi borlovag társak igencsak bíztattak minket, hogy hozzunk saját bort is és induljunk vele, mérettessük meg őket. Én el is hoztam két tételt, az alábbi eredményt érték el:

Kékfrankos 2009

Az almásfüzitői borversenyen aranyérmet szerzett bor most is igen szépen szerepelt. 85,33 ponttal Arany érem minősítést ért el. Örültem neki, kétszeri bírálat nem tévedhet, az arany az arany. Kétségtelen, hogy ez a pincém "zászlósbora" jelenleg, így a széltől is óvnom kell... :-)

Kékfrankos rozé 2009

A rozét még nem versenyeztettem, ide hoztam először. 82 ponttal egy igen erős Ezüst érem minősítést ért el, ami megfelel a várakozásaimnak. Úgy gondolom, hogy helyén van ez az "ítélet".

 

Végül íme a Kékfrankosért kapott oklevél:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://birtokszuletik.blog.hu/api/trackback/id/tr331826972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyberényi szőlőskert · http://nagybereny-szolo.blogspot.com/ 2010.03.10. 15:11:54

Ismét csak gratulálni tudok az eredményeidhez!
Remélem én azt kaptam az oltványtermelőtől, amit rendeltem, nekem nincs szükségem SavBlancra. :-)

Csinálhatnál egy rovatot, amiben előrejelzed a hasonló versenyeket, mert hiába keresem a neten, nem igazán találok magyarországi rendezvényeket.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.10. 22:51:18

@nagyberényi szőlőskert: Indulási szándékkal kéred a rovatot, vagy csak tájékozódási céllal? Az az igazság, hogy én sem tudok sokat, ilyentájt össze szoktak azért szaladni a borversenyek.
Amiket most látok: most pénteken Százhalombattán regionális borverseny, ahol versenyzek. Aztán április végén II. Duna-menti Települések Borversenye Dunaföldváron, ahol versenyzek és bírálok is jelenlegi állapot szerint. Május 8-án pedig Kistérségi Borverseny Adonyban, ahol versenyzek. Eddig ennyi.

fiatalborivo 2010.03.11. 08:34:01

Holnap vagy szombaton Nagydorogon lesz borverseny ha jól emlékszem.
Dunaföldvárra megyek én is, egy fehéret lehet viszek, én nem bírálok, én leszek a mindenttudó, az eredményeket én viszem be gépbe és Meretei László kollégámmal fogjuk az összes bort átszámozni hogy senki ne ismerhessen rá saját bora számára a kóstoláskor.

nagyberényi szőlőskert · http://nagybereny-szolo.blogspot.com/ 2010.03.11. 14:48:18

@attisch: Először is csak tájékozódási céllal, mivel még sosem voltam ilyen rendezvényen. Szívesen megnéznék pár versenyt élőben, hogy átlássam az egésznek a menetét, az elvárásokat, stb.
Aztán ha már lesz mivel indulni, akkor természetesen belevágok, mert ha "csak" a család és a barátok mondják a boromra, hogy iható, netán jó, még nem jelenti feltétlenül azt, hogy jó úton járok. A szakmai zsűri véleménye sokkal igazabbnak tűnik, biztosan jobb eredményeket tudok majd elérni, mintha csak ülnék a löttyöm fölött.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.11. 18:50:49

@fiatalborivo: A hétvégi marcelházi bírálaton együtt voltunk és bíráltunk Vorák Józseffel és Hegedűs Jánossal. Akkor hívott meg a Vorák Józsi, hogy jöjjek bírálni Földvárra. Akkor ott biztosan találkozni fogunk. Legalább majd a végeredményt megkapom valakitől! :-)
Te tavaly negyedik lettél fehérben? Nekem "csak" 2 ezüst meg egy bronz jutott. Idén a vörösökben reménykedek!

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.11. 18:59:45

@nagyberényi szőlőskert: Igen, az az én tapasztalatom is, hogy a szomszéd véleményére az ismeretség okán nem mindig lehet 100%-ban adni. Pont a napokban vitáztunk Losonci Bálinttal a murtzi.blog.hu-n, mert ő eléggé borverseny ellenes. Én mellette vagyok, jó dolognak tartom a versenyeket.
A kezdeményezésedre megcsinálom a borverseny-híradót, de ti is kelletek hozzá, hogy jól működjön, mindenki, aki megtud egy versenyt, az jelezzen. Hamarosan itt... :-)

fiatalborivo 2010.03.11. 22:57:36

@attisch: Tavaly a 2. legnagyobb pontszámot kapta a fehérem, de hogy a szétlövésnél hányadik lett arra már nem emlékszem. Most azért nem hinném hogy eljutok addig, a tavalyinak jobb volt a harmóniája és letisztultabb volt illatban is. Lehet meg kéne szűrni.

fiatalborivo 2010.03.11. 22:59:45

Ja a Bölcskén rendezett borversenyről egy tudósítás, linken keresztül. Remélem nem bánod.

www.pecsiborozo.hu/blog/negyven_ev_negyvenedik_borverseny

vagy az eredeti írásom:

borhirek.blog.hu/2010/03/01/bolskei_borverseny_eredmenyek

lacibor 2010.04.11. 16:44:05

-Hm, ötvennyolc minta. Ez azért nem semmi. A "szovinyonos" dolgot meg viszonylag ügyesen oldottátok meg. Gondolom a gazda nem fogja összetéveszteni soha többet a fajtajegyeket.(hihi)

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.04.13. 20:07:33

@lacibor: Reméljük, hogy a gazda valóban megjegyzi a fajtajegyeket.
Ezt az 58 fehéret jobban bírtam, mint Füzitőn az 54 rozét és vöröset. Az sokkal jobban kifársztott, 40 után már nem volt az igazi. Akárki, akármit mond, ennyi mintát csak kiköpve szabad bírálni. Én így tettem...
süti beállítások módosítása