attisch 2010.02.10. 23:27

Marha jó trágya

Ebben a kis posztban szeretném leírni, hogy milyen lépésekben valósítottam meg az alaptrágyázást az új szőlő telepítése előtt.

Alaptrágyázásnak nevezzük azt a technológiai folyamatot, melynek során az adott területet a telepítés előtt - az előzetesen elvégzett talajvizsgálat eredményének függvényében - feltöltünk mind szerves, mind műtrágyával. Az alaptrágyázásnak az ültetvény további sorsára döntő befolyása van, de legalábbis 10-15 évre meghatározza a növény további életét.

Nálam a korábban (2005 júliusában) elvégzett talajvizsgálat ajánlásai alapján láttunk munkához.

Természetesen a trágyázást megelőzte a ~0,1 ha nagyságú terület teljes lepucolása: korábbi támrendszer szétszedése, szőlő kivágása, terület rendezése. Ezekről egy külön bejegyzésben írni fogok...

Ez már csak a kevéske maradék...

A szervestrágyázás...

►2006 januárjában tehát, a teljesen lepucolt területen, kijelöltem a sorokat a korábban papírra vetett elképzelésem szerint. A területen így 7 sort alakítottam ki, karóval megjelölve a sorok elejét és végét. Azt mondhatom, hogy szinte egyből adódott az ötlet: a legbiztosabb eredményt a sorok teljes hosszában történő gépi kiárkolása adná. Ennek mentén felkerestem egy fölmunkagépekkel is rendelkező vállalkozót és többszöri nekifutás, alkudozás után megállapodtunk az elvégzendő munka árában.

Hozzáteszem, nem semmi feladat volt: a mészporral történt kijelölés után a 7 sort, 70 méter hosszan (≈490 méter) ki kellett árkolni, 80-90 cm mélységben. A markolónak 60 cm széles kanala volt. A kitermelt földet úgy rakta, hogy 1-1 sor azért megközelíthető legyen egy oldalról. Persze előtte a szomszédaim engedélyét is kérnem kellett a projekt megvalósításához, mert munkagéppel csak 3 szomszédos telken keresztül közelíthető meg a területem. Szerencsére a 3 területből 2 parlagon volt (füvet kaszáltak néha), a közvetlen mellettem lévő terület hátsó 10 méterét pedig úgy benőtte az aljnövényzet, léceum, hogy ott nem volt gond egy 3 méter széles átjárót kipucolni. Ezek után az árkolási munka mellett szerencsésen megérkezett a deponálásra mintegy 300 (!) mázsa, állattartó telepről származó marhatrágya. Nem tévedés a mennyiség, a Tátra négyszer fordult a minőségi termékért. Ez a mennyiség a ~0,1 hektárra vetítve ugyan kb. tízszerese az alaptrágyázási javaslatban foglalt mennyiségnek, mégis, mivel nem simán mélyszántásról volt szó, bátran dolgoztam ezzel a hatalmas tömeggel is.

A kiárkolás után következhetett a depóból történő trágyabehordás, amit egy kis - Bobcat stílusú - géppel sikerült megvalósítani. Ez egyből a gödörbe tudta teríteni a trágyát. Persze itt halmokat kell elképzelni. Ekkor jöttem én, a gumicsizmás betyár a vellámmal és széthúzogattam minden egyes árokban minden egyes kupackát, hogy hozzávetőlegesen egyforma 30-40 cm vastag rétegben legyen mindenhol. Ezt ne kis munkának tessék elképzelni. Szerencsénk volt ebben a január 10-18-ig tartó időszakban, hogy nem volt fagy, így lehetett dolgozni, a talaj is fagymentesen várta érkezésünket.

Következett a terület visszatemetése, elplanírozása. Ezt a gépek javarészt elvégezték. Ezzel a szerves trágyázásnak a végére is értünk...

A kipucolt hátsó part, a kikarózott sorok és a kevéske maradék... 

A műtrágyázás...

►A műtrágya elszórására január 20-án került sor.

A részletes leírás előtt ott kezdeném, hogy alapvetően ódzkodom a műtrágyától. Nem tudom, de mindig is idegennek éreztem és itt is erős késztetésem volt a mellőzésére. Talán a szó miatt?! Aztán az alaptrágyázási javaslat és önmagam győzködése után mégis belevágtam és elszórtam a szervestrágyázás után a talaj tetejére azt a mennyiséget, nem többet és nem kevesebbet, amit a szakértő leírt.

Szuperfoszfát (P2O5) 18 %-osból 8 darab 10 kg-os zsáknyit. Ez a 80 kg, a kijuttatott területegységre visszaszámolva megfelel ~9,8 dkg/m²-nek, a hatóanyag alapján számolva pedig ~176 kg/ha tiszta szuperfoszfátnak.

Kálisó (K2O) 60 %-osból 6 darab 10 kg-os zsáknyit. Ez a 60 kg, a kijutatott területegységre visszaszámolva megfelel ~7,3 dkg/m²-nek, a hatóanyag alapján számolva pedig ~441 kg/ha tiszta kálisónak.

A szórást megpróbáltam egyenletesen elvégezni, de nem gépesítettem semmit: egy nagy vödörbe kiöntöttem a zsákokból a műtrágyát és fándlival szépen elterítettem a föld felszínén. Erről a két fajta műtrágyáról egyébként meg kell jegyezni, hogy késő ősszel, illetve tél folyamán javasolt a kijuttatása, szemben a nitrogénnel, amit tavasszal kell kiszórni. Apropó, nitrogén. A vizsgálati eredmények alapján mindkét talajréteg nitrogénszolgáltatása megfelelő értékű volt, így szerencsére ehhez nem kellett nyúlnom.

Az alaptrágyázás utáni állapot. Még látható a műtrágya...

 A mélyszántás..

►A kiszórást követően jött néhány fagyos nap, mikor is a próbálkozás ellenére nem tudtuk a mélyszántást megvalósítani. Február hónap folyamán, pár enyhébb nap után azonban sikerült ezt is véghezvinni: egy MTZ típusú traktorral kb. 40 cm mélységben fel lett szántva a teljes terület.

Ezzel az alaptrágyázást és talajforgatást megnyugtatóan sikerült 1 hónap alatt megvalósítani. Következhetett tehát a terület 1 évig tartó pihentetése. Na, persze nem volt teljesen ugaron, de a szőlőtelepítésre a következő őszig várnia kellett...

A bejegyzés trackback címe:

https://birtokszuletik.blog.hu/api/trackback/id/tr971748116

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2010.02.15. 14:29:56

Üdv Attisch!

kíváncsian olvasom a blogodat, én majd 1-2 éves távlatban fogok bele, a föld nekem 12szer ekkora, de az sincs parlagon, kiváncsi vagyok Te mit raktál bele?

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.02.15. 17:08:55

@fiatalborivo: Szia!
Igyekszem folyamatosan feltöltögetni az anyagokat! Ha valóban 1,2 hektárod van, akkor az véleményem szerint már nem csak hobbi.. :D 50-60 hektoliter bort szerintem nem tudsz meginni családdal, baráttal, kollégákkal... Vágj bele és írd le!

fiatalborivo 2010.02.16. 09:48:21

Én belevágnék de egyelőre csak a terület van meg, ekkora területet betelepíteni nagyobb összeg kérdése már.Mihelyt meglesz a kezdéshez szükséges minimum másfél milla kezdem is.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.02.16. 10:17:40

@fiatalborivo: Igen, jól gondolkozol. A sok munka nem elég egyszerűen... Az én munkaütemem szerint a következő kiadásokra számíthatsz évente:
1. év
szerves- (és mű)trágya költsége, (talajfertőtlenítés), bedolgozás, mélyszántás+ ha kell tereprendezés
2. év
oltvány költsége, karók anyaga
3. év
támrendszer költsége: oszlopok, huzal, festés, stb.
Természetesen a 2. évtől növényvédelem és kötözés költsége; a 4. évtől meg a szüreti felszerelés!!! :D
Az általad leírt összegből kb. 0,2 ha betelepítést tudsz csak megvalósítani, persze a kezdéstől számított 3 év alatt még gyűjthetsz hozzá.

fiatalborivo 2010.02.16. 10:41:12

@attisch: Mondjuk hogy a másfél millából én a következőkre gondoltam: 200000 telepítési jog, 100000 cég létrehozása, papírmunkák, engedélyek
Tereprendezés megtörtént, trágyázás folyamatosan volt, szeptemberben akarok marhatrágyát kiszórni, de azért nem kell fizetnem, aztán egy mélyszántás, hogy lejusson 50-80 cm mélyre.Talajfertőtlenítés 2 éve természetes eszközökkel folyik(búza és tritikálé van benne), ugaroltatni nem fogom mert 15 évig nagy része ugar volt. Novemberben telepítés, 5000 tő 250 ftjával 1250000. Plusz fém spiráltartók, akkor már igen. Túl vagyok a másfél millán de 1,8-2 milla között megáll biztosan ráhagyással is, de persze azért mert sok dolgot megoldok családi segítséggel,vagy egy kis borért cserébe. De hát ugye ez a pénz hogy idén szeptemberre lesz meg vagy jövő szeptemberre azt még nem tudom.
Ja a maradék költséget reményeim szerint pályázatból megoldom, ezért akarok mindent pontosan törvényesen csinálni. Ahogy mondtad, 50-60 hektóból, mondjuk szerintem inkább 60-80, de ebből csak olyan 10 hektót iszunk meg, a többi megy értékesítésre.Ezért is kell a cég meg a telepítési jog.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.02.16. 15:13:18

@fiatalborivo: Igen, ez mindenképpen más nagyságrend lesz azért, mint az enyém. A hobbi az hobbi, az eladásra szánt termelés már más kategória. Azért nem tartasz már annyira az elején, úgyhogy hajrá!

kopi53 2010.03.06. 19:50:31

Szia!

Látom szépen megcsináltad!:)

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.07. 18:18:26

@kopi53: Helló! :-)
Köszönöm az elismerést, folyamatos szerkesztés alatt...
Azért jobb, mint holmi netes játékok, nemde?! :-)

kopi53 2010.03.10. 19:38:23

@attisch: Dede!:)
És mi van veled?

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.10. 21:20:50

@kopi53: Írj e-mail és elmondom! :-) Meg közben olvasd el a bejegyzéseket is, ha időd engedi!

chrome9 2012.10.02. 13:22:59

Üdv!
Én is kedvet kaptam egy kis szőlőtelepítéshez, jelenleg folyik az árkok ásása. Mondjuk van elég baj vele, mert igen agyagos a föld alja. Utána szeretném én is a marhatrágyázást, műtrágyázást. Kérdésem, h baj ha a nitrogént is most ősszel teszem bele rá a trágyára? Mert takarás után már telepíteni is szeretnék. Jelenleg a markoló 60-80 centire tud lemenni.
süti beállítások módosítása