Amikor mintegy 12 évvel ezelőtt elindultam a borkészítés és a szőlőművelés igencsak rögös útján, akkor biztosan nem sokat tettem volna tétként arra a fogadásra, hogy egykor majd szőlőterületet fogok vásárolni. A kezdeti évek során, az otthoni vegyes fehérszőlőből készült bor mellé, kiegészítésül vásároltam egy-egy évben kékszőlőt rozé- és vörösbor készítés céljából. Vettem Kékfrankost Györkönyből, Zweigeltet Soponyáról. Aztán már némi újdonság okán és a borigény megnövekedése miatt fehérborszőlőt is vásároltam, elsősorban Nadapról Zengőt, majd több éven is Rajnai rizlinget. Közben állandó Kékfrankos szőlő forrásra találtam Tolnából. Mindezek mellett a borokban is volt némi minőségi és mennyiségi emelkedés. Az első években, úgy gondolom, mindent megéltem a borhibákkal és borbetegségekkel kapcsolatban, amit egy zöldfülű megérhet: volt egeres, nyúlós, záptojásos, virágos, ecetes, stb. bortételem is.  Szerencsére mindezek akkor még csak üvegballonban, így hordót nem tettem tönkre velük. (Azóta sem...) Évről-évre azért javult a tudásom, már kerültek ki hibátlan tételek is a pincéből. A kezdeti 1-2 hektós mennyiség is szépen lassan emelkedett. Így teltek az "első évek", aztán eljött az áttörés ideje...

2005 gyönyörű tavaszán hallomásból értesültem róla, hogy a pincém fölötti területet árulja a tulajdonosa. Igazság szerint az őt megelőző tulaj már ajánlotta egyszer szüleimnek ezt a területet, és habár a családban mindegyik ági felmenőknek volt pincéje és présháza, ők nem vágytak az otthoninál több szőlőre. Más megvette, aki is pedig ekkor árulta egy pár év tulajdonlás után. Voltak bátorítóim és ellenzőim is a gondolkodás stádiumában. Az azóta eltelt években beigazolódott: a hobbi szőlőművelésnél nem szabad pénzügyi megtérülést számítani. Legalább egy évtized szőlőtermés-vétele kijönne a befektetett javakból. A gondolkodásom végén aztán a vétel mellett döntöttem és 2005 májusában meg is kötöttük az adásvételi szerződést. A kb. 0,1 ha terület így, a présházam fölött, ideális alapot adott a szőlész-borászkodás továbbgondolására. A régi tulajdonossal úgy egyeztünk, hogy a szüret még az övé. Tehát egy kézbe került a présház és a fölötte lévő terület, de az állapotok miatt volt mit továbbgondolni.

A terület az átvétel idején

Volt valamilyen támrendszer-próbálkozás és átalakítási kísérlet a tőkés művelésről kordonművelésű szőlőre, de ezt az eredményt hozta

Gyakorlatilag egyből a kivágás és újratelepítés mellett döntöttem és ennek szellemében mondtam le az azévi termésről is. Ez némi alku alapját is képezte persze, de sikerült mindenben elsőre megegyezni. A területet szüret után, októberben vettem át, ünnepélyes kézrázás és áldomás közepette. Kezdődhetett a fenti állapot megszűntetése, a támrendszer leszerelése, oszlopok és karók kiszedése.

Támrendszer-leszerelés a novemberi hóesésben

Itt már csak a tőkék álltak "az ég felé"

Közben a terület hátsó részén a partfalat is ki kellett pucolni. Az aljnövényzet már 4-5 méter mélységben bejött innen a területre

2005 november végére megtisztult annyira a terület, hogy összehívtam a családot és a barátokat a szőlőtőkék kicsákányolására. Össze kellett szednem a megfelelő számú szerszámot is, de a végén minden adott volt a munkához, talán csak az idő volt kicsit mostoha. A korábban leesett hó és a fagytól kiengedett talaj eléggé sárdagasztásba ment át, de szinte fél nap sem kellett a munka elvégzéséhez.

Így döntöttem én a tőkét :)

Kazalban a kivágott tőkék

Azért sokan megkérdezték, hogy nem sajnálom-e a régi szőlőt. Én minden alkalommal nemmel válaszoltam, ugyanis az újratelepítés reményében, céljából vágtam ki a tőkéket. Arra viszont azt mondom, amikor valaki "csak" kivág egy szőlőterületet és nincs tovább, mint szőlőskert (lat. vinea), hogy esztelenségnek tartom. A szőlőkivágással mindig megszűnik valami. És a szőlőnövény az emberi élet kísérője. Nem akarom sokkal tovább vinni a gondolatot, de ezek szerint ergo a kivágással megszűnik az emberi élet?! Ne vágj ki szőlőt csak úgy!

Tehát megvolt a tőkék kicsákányolása és elszállítottam a régi támrendszer vasoszlopait is. Korábban, a július hónapban elvégezett Talaj-alkalmassági vizsgálat és alaptrágyázási javaslat eredménye alapján minden tiszta volt a továbbiakat illetően.

A leszervezés és megegyezés után jöhetett az alaptrágyázás.

Az alaptrágyázás utáni állapot 2006 januárjában

A szervestrágyázást a műtrágya kiszórása, majd a terület mélyszántása követte februárban.

A területen a 2006-os évben konyhakerti növényeket termeltünk, nem kis sikerrel

Azt a luxust is megengedtem magamnak, hogy ezek után nem tavasszal telepítettem, hanem csak 2006 őszén. A 2006-os év során konyhakerti növények voltak a területen. Referenciák: sárgarépa 5 mázsa, zöldborsó 2 mázsa, vöröshagyma 2 mázsa, stb.

Így telt tehát a birtokon a legelső év, aztán jöhetett 2006 őszén a telepítés. Az erről szóló beszámoló rövidesen itt olvasható.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://birtokszuletik.blog.hu/api/trackback/id/tr561941224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nagyberényi szőlőskert · http://nagybereny-szolo.blogspot.com/ 2010.04.23. 19:12:35

Hohó, ismerős! Na nem csak a terület, hanem ez a fajta munka is. Szépen összeraktad a kertedet! :-)

sottika 2011.10.11. 15:39:17

Örömmel láttam meg a blog-ban h van valaki aki már kijárta azt a cipőt mit én is fel szeretnék húzni.
Megvettem én is egy területet adonyban a szőlőhegyen. Régi álmom volt! A szőlőt kivágtam(megette a monília... 5 éve nem gondozták...), most épp a gazt fogom égetni. Szükségem lenne a hely ismeretedből fakadó tapasztalatodra, ha van rá mód inkább személyesen. Fogalmam sincs hogyan szántsam fel a hegyet?!?!?
Kivel szedessem ki a gyümölcsfa tuskókat a földből. Tudnál segíteni???? Ötletek emberek minden jöhet...Tavasszal szeretnék telepíteni, de nagyon kellene még fagy előtt szántanom.... Sos segítség kéne!
süti beállítások módosítása