Ugyan a blogom alapvetően a szőlőbirtokom, a pincém, a boraim témakörökről szól, mégis meg kell említeni azt a nem kis területet, amit otthon, a házunk kertjében "unatkozó és pihenő" időmben művelek. Ez olyan 1500 m² területecske.

Van 20 darab gyümölcsfám: őszibarack, sárgabarack, alma, ringló, cseresznye, meggy, körte. Folyamatban van szilva ültetése. Ezen kívül konyhakert, virágoskert, díszfák, cserjék, tuják.

És mindezeken felül van 200 tőke szőlő. 9 sorban fejművelés karós támasszal, 1 sor pedig kordonos művelésben. A fajták között megtalálható legnagyobb számban Piros szlanka, jópár tőke Olasz rizling, Irsai Olivér, de még Hárslevelű is többfajta csemegeszőlő között. Jó vegyes az egész. Az elmúlt években már ez a termés a Vegyes fehér borom alapja.

A ház vételekor igencsak mostoha állapotok uralkodtak az udvarban, és sajnos a szőlőben is. Őrületes nagy gazban, kötözés nélkül összeborult és a helytelen metszéstől igencsak felmagasodott tőkék. Ezen kellett valahogy urrá lennem. Már az első metszéskor megpróbáltam minél jobban a föld közelébe visszaszorítani a tőkéket. Ez azt jelenti, hogy a jól felmagasodott bakszerű termőalapokat kivágtam, folyamatosan fiatalítottam. A szőlő területét legyomírtóztam, kigereblyéztem, felrotáltam. Az első évben csak izmos kapálással tudtam gyommentesen tartani, hurulás (horolás) szóba sem jöhetett, úgy le volt tömörödve a talaj.

Mára eljutottam szerencsére addig, hogy rendben van a terület. A tőkék között még mindig van jónéhány bakművelésűre emlékeztető, de már inkább lehet fejművelésnek nevezni összességében. Gondolkozom minden második sor kivágásán és a maradék kordonművelésre átállítását.

Jöjjenek a képek minderről:

A terület az udvar hátsó részéből: gyümölcsfák és szőlő.

A szőlőterület metszés közben.

Munka közben.

Ezt a tőkét már sikerült tipikus fejművelésre átállítani. Mellette a karó.

A művelésmódról elmondtam, hogy fejművelés, de látszik a képeken a terhelés is: általánosan 3 darab 2 rügyes csapot hagyok, amit májusban egy zöldválogatással állítok be véglegesre.

További mintapéldák. Mindenhol 3 × 2 szem. Van azért, ahol nem a tőkefejből jövő hajtásokból metszett csapokat tudtam kialakítani, mert nyilván nem volt olyan lehetőségem. De azért próbálom minél jobban visszaszorítani a föld közelébe.

A megmetszett terület. A kandallóban keletkezett akácfa hamut a sorok közé borítom minden télen. Sokkal többet ér bármilyen műtrágyánál, káliumban gazdag a hamu.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://birtokszuletik.blog.hu/api/trackback/id/tr21829665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.03.15. 18:20:20

Azért a hamu kiszórással figyelj arra, hogy ne lúgosítsd el a talajodat! A cefrét visszahordod a szőlőbe?

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.03.15. 20:15:07

@RAMBO: Szerintem olyan 20-25 vödör hamuról van szó erre az 500 m2 területre, amit telenként kiszórok. A cefrét visszahordom, de nem ide az otthoni darabba, hanem az kinti birtokba fogratom préselés után.
süti beállítások módosítása